RENAULT TRUCKS T OPTIFUEL

Renault Trucks T Optifuel er en lastebil som er hundre prosent uttenkt for å redusere drivstofforbruket fra første kilometer.

Den finnes i fem versjoner: DTI 11 med 430 og 460 hk, eller DTI 13 med 440, 480 og 520 hk. DTI 13-motoren er nå utstyrt med innsprøytingssystemet Common Rail. Bedre forbrenning gir en betydelig reduksjon i drivstofforbruket.

Den uavhengige sertifiseringsorganet, TÜV Rheinland, har sertifisert at Renault Trucks T Optifuel har et forbruk som er 10,9 % lavere enn på en standard lastebil*

Aerodynamisk utstyr

Renault Trucks T Optifuel er utstyrt med aerodynamiske systemer som gir en bedre luftinntrengning:

  • regulerbar takdeflektor,
  • sidedeflektorer,
  • deflektorer integrert i lyktene,
  • dørforlengelser,
  • sideskjørt,
  • sideskjørtforlengelser,
  • støtfanger med aerodynamiske forlengelser,
  • forskjermer som er utstyrt med skvettlapper tilpasset bilens chassis og størrelsen på hjulene.

 

Bilen er dessuten utstyrt med  Michelin X® Line™ ENERGY™-dekk med lav rullemotstand.

Intelligent teknologi

Renault Trucks T Optifuel er utstyrt med flere intelligente teknologier:

  • Optidriver-girkasse med Power Inhibe-modus,
  • Eco Cruise Control med SoftCruise Control og Optiroll,
  • utkoplbar luftkompressor,
  • styrepumpe med variabel pumpemengde,
  • automatisk stopp av motor.

 

Optivision kombinerer veiens topografi og reiserutene som er lagret i minnet takket være sensoren, for å anvende den girskiftestrategien som er mest effektiv og som gir best drivstofføkonomi.

Redusert vekt

Renault Trucks T Optifuel har flere aluminiums komponenter som reduserer lastebilens vekt med flere kilo:

  • luftbeholder i aluminium,
  • drivstofftank i aluminium,
  • Alcoa-aluminiumsfelger,
  • slangefester for tilhengeren i aluminium,
  • svingskive i aluminium*,
  • lettere chassis,
  • lettere luftfjæringer bak,
  • lettere differensial.

 

Tjenester
Optifuel Program er en global løsning som bidrar til å redusere drivstoffkostnadene:

  • Optifuel Training for å gi sjåførene opplæring i rasjonell kjøring,
  • Optifuel Infomax for å analysere kjøringen og drivstofforbruket.

Optifleet er et system for forvaltning av bilparken, ved at bilen utveksler informasjon med basen i sanntid:

  • geolokalisere bilene,
  • følge opp bilenes forbruk,
  • følge og forvalte sjåførenes kjøretid,
  • kommunisere med sjåførene.

 

*De to kjøretøyene som ble sammenlignet var to Renault Trucks T-trekkvogner 4x2, en Renault Trucks T Optifuel og en standard Renault Trucks T, begge med en Euro 6 DTI 11-motor på 430 hk med samme differensialutveksling (2,64). Begge bilene hadde en last på 32 tonn. Testen ble gjort på en distanse på 200 km, som er typisk for internasjonal langtransport. Begge sjåførene hadde fått Optifuel Training, dvs. opplæring i økonomisk kjøring.