Pressemelding

Med hel-elektriske nyttekjøretøy til Nordkapp

Distribusjon

Elektriske drivlinjer

Grønne energikilder

Komfort

3min
Nordkapp-teamet
Med hel-elektriske nyttekjøretøy til Nordkapp
En av Renault Trucks’ forhandlere i Sveits, Thomann Nutzfahrzeuge AG (Schmerikon), deltar med 2 team á 2 deltakere, på eNordkappChallenge 2022/ 2023. Det som venter de fire sjåførene av den elektriske lastebilen og varebilen, er en tur på 7200 km og et eventyr som vil kreve mye fleksibilitet og utholdenhet.

 

«Med vår deltakelse i denne utfordringen, ønsker vi å begeistre og dele med kundespekteret vårt innenfor elektromobilitet, hva som allerede i dag er mulig med elektriske nyttekjøretøy. I tillegg, ønsker vi egenhendig å sørge for at vårt personell får mulighet til å få denne erfaringen», sier administrerende direktør Luzi Thomann.

Schmerikon – Flensburg – Nordkapp – Retur

Reisen starter den 27. desember i Flensburg. Ankomst Nordkapp er planlagt den 9. januar 2023. Deretter vil vi returnere tilbake til Hamburg der vi etter planen skal ankomme den 15. januar 2023. I tillegg vil vi bruke 6 dager på hjemreisen til Schmerikon.

Erich Hofmann, en av deltakerne i e-mob-teamet, uttrykker takknemlighet for støtten fra Renault Trucks i forbindelse med forberedelsen av kjøretøyene, som nå legger ut på en reise der de vil oppleve ekstreme forhold. «Vi må regne med nattkjøring, stormer og temperaturer ned i -30 grader» sier 39-åringen. Som salgsrådgiver har han god kjennskap til den innovative modellpaletten fra Renault Trucks, som siden 2019 har blitt tilbudt i bredt omfang. Lastebilteamet fra Thomann, vil legge ut på veien med en D-Wide E-Tech, og varebilteamet vil benytte en Master E-Tech. 

Fire modige sjåfører

Erich Hofmann, som vil være en del av lastebilteamet, kunne feire tiårsjubileum hos Thomann i år. Han kjenner godt til at temaet elektrisk drift i forbindelse med nyttekjøretøy i enkelte tilfeller kan være omstridt. «Her vil jeg bidra til å motbevise noen av motforestillngene» sier den erfarne sjåføren, som også er en ivrig motorsyklist på fritiden. «Vår utholdenhet og fleksibilitet vil bli sterkt utfordret på denne reisen», legger han til. «For å greie hele turen, kommer vi til å få svært lange dager, inkludert de planlagte ladestoppene.» 

Som en del av forberedelsene til e-challengen, nevner han også den omfangsrike pakkelisten som måtte på plass for å sikre seg i forhold til alt som vil kunne oppstå på en tur som denne. «Vi kommer til å være alene underveis de henholdsvis 20 dager og 19 netter challengen varer».

Teamkollegaen Theo Widmer har mangfoldige millioner kilometer bak rattet, og er i sitt daglige virke aktiv som lastebil- og bussjåfør – også med elektriske kjøretøy. «Jeg elsker utfordringer, og liker å flytte mine egne grenser», forklarer 57 åringen når han forteller oss om motivasjonen bak å delta på denne ekspedisjonen. «Utholdenhet og lagånd kommer helt sikkert til å bli etterspurte egenskaper» forteller Theo Widmer videre. Den erfarne sjåføren legger også avslappet til at «man kan tross alt ikke planlegge for alt som kan skje på en slik tur».

I varebilteamet fra Thomann kommer Mario Speck og Patrik Morgenthaler til å sette seg bak rattet. Mario er 25 år, og har to år bak seg som ansvarlig for lærlinger hos Thomann. «Sett med forretningsmessige øyne ser jeg på dette prosjektet som muligheten til å bevise prestasjonene til et elektrisk kjøretøy under ethvert forhold», legger han til. Privat beskriver han seg som en spontan og fleksibel type som alltid gjør det beste ut av enhver situasjon. «Og det kommer til å spille en viktig rolle under denne challengen», sier hobby-saksofonspilleren som gleder seg stort til reisen lengst nord i Norden.

Patrik Morgenthaler er med sine 18 år den yngste deltakeren og studerer til fagbrev innenfor bilfag, med tungbil som spesialisering. «Ordet «challenge» tar jeg bokstavelig, og jeg vet at det blir kaldt, mye vind og ukomfortabelt – og akkurat det motiverer meg», sier den unge ekspedisjonsdeltakeren. Hovedmålet mitt er å nå frem til Nordkapp. Han vil også bruke erfaringene han vil samle på turen direkte i en fordypningsoppgave med tittelen «Utvikling innen veitransport». 

Ekspedisjonen avsluttes tilbake i Hamburg igjen, med at det vil underskrives seks kjøpekontrakter på elektriske lastebiler – en høyst fornøyelig avslutning på prosjektet.

PRESSEKONTAKT

For ytterligere informasjon kontakt:

Viggo Noreng

Telefon ‭+47 482 84 705

viggo.noreng@renault-trucks.com

Set canonical URL
Off