Kundevurdering

Renault Trucks T: EM&T Rapson, Skottland

Langtransport

4min
RENAULT TRUCKS T - SCOTLAND - EM&T RAPSON

Komfortabel, drivstoffeffektiv og pålitelig. Vi vet godt hvordan Renault Trucks T oppfører seg på veien. Men den føler seg like hjemme utenfor hovedveiene, som på det utfordrende og vanskelige terrenget i det skotske høylandet.

EM&T RAPSON

Sted: Skottland, Storbritannia

Virksomhetsområder: Transport, veihjelp og nødreparasjoner, spesialisert innen tømmerindustrien.

Antall ansatte: 8

Antall biler: 5

Antall kjørte kilometer per år: 500 000

RENAULT TRUCKS T - SCOTLAND - EM&T RAPSON

I Nord-Skottland møter høylandet Atlanterhavet mot vest og Nordsjøen mot øst. Mellom disse finner du åser og fjell som har gitt området sitt navn. Siden ikke er så langt fra Polarsirkelen kan vintrene være ganske tøffe, med jevnlige snøfall allerede fra slutten av september.

Transportfirmaet EM&T Rapson holder til i Helmsdale, en landsby på østkysten i Sutherland. For ett år siden kjøpte Tommy Rapson og hans partnere en 44-tonns Renault Trucks T 520. – Vi trengte et solid og kraftig kjøretøy som kunne kjøre i all slags terreng og værforhold. I høylandet, langt over havnivå og med mange innsjøer, er det geografien som bestemmer farten på reisen. Du kan glemme rette, åpne motorveier og venne deg til lavere hastigheter, omkjøringer og smale veier med møteplasser hvor møtende trafikk kan slippe forbi.

 

 
ET SOLID OG KOSTNADSEFFEKTIVT KJØRETØY

EM&T Rapson er et veihjelpsfirma som spesialiserer seg mot tømmerindustrien. – Vi startet for mange år siden med fem tømmerbiler som dekket store deler av regionen, forklarer Tommy Rapson. – Vi har forskjellige typer kjøretøy for å møte de forskjellige forholdene og reglene innen tømmertransport, med noen kjøretøy som passer bedre til smale veier hvor beltebiler ikke kan kjøre.

For ett år siden, da Tommy Rapson var på utkikk etter en ny tømmerbil, hørte han om modellene fra Renault Trucks.

– Det gode ryktet til merket og produsenten, i tillegg til at det finnes en forhandler i Inverness som kunne gi oss pålitelig assistanse, overbeviste oss om å kjøpe en Renault Trucks T. Og til tross for de utfordrende forholdene de jobber under kan han bekrefte ryktet om bilens lave forbruk. – Den er veldig drivstoffeffektiv. En dag kjørte den samme rute som en annen bil og brukte 50 liter mindre diesel etter seks billass!

SJÅFØRENS MENING
RENAULT TRUCKS T - SCOTLAND - EM&T RAPSON

Scott Middleton, Renault Trucks T-sjåfør.

– Jeg sover i min Renault Trucks T fire netter i uka, og jeg sover alltid godt, uansett årstid. Setene er også veldig komfortable, ventilerte på sommeren og oppvarmet på vinteren. De to stigtrinnene gjør det enklere å komme seg inn og ut, håndtakene er plassert riktig og når jeg skal opp bak førerhuset for å betjene kranen er det også veldig enkelt. Renault Trucks T er et utmerket arbeidsverktøy som gir en følelse av kraft og robusthet. Den er pålitelig og trygg så du kan kjøre trygt på farlige veier, uansett værforhold. Når jeg kjører på cruisekontroll og noe skjer foran, tilpasser bilen seg med avstandsvarslingssystemet. Jeg ville ikke byttet bilen for noe i verden!

ET FEILFRITT OPPDRAG

Scott Middleton, 35, kjører en Renault Trucks T. Det er hans andre hjem.

– Jeg kjører mellom 100 og 120 000 kilometer i året, 30–40 % på dårlige veier, resten på asfalt.

Scott begynner dagen klokken 6. Han kjører inn i skogene og laster 25 tonn med tømmer.

– Så kjører jeg til et lokalt sagbruk eller et forbrenningsanlegg som genererer strøm. Jeg losser på fabrikker eller havner før jeg drar tilbake for å laste igjen. Jeg rekker to eller tre turer i løpet av arbeidsdagen.

Scott er ikke redd for å bruke superlativer. – Denne lastebilen er et enestående kjøretøy, forsikrer han.

RENAULT TRUCKS T - SCOTLAND - EM&T RAPSON

 

– Jeg kan kjøre langt og lenge og bruke mindre drivstoff enn min forrige bil. Den har aldri sviktet meg verken på veien eller utenfor. Spesielt på lange, vanskelige stigninger, på gjørme og i alt slags vær. Når den er fullastet må jeg utnytte egenskapene fullt ut når jeg kjører på farlige veier.

Likevel har Renault Trucks T aldri sviktet ham, selv under disse ekstreme forholdene. – Vi bare foretar de vanlige, månedlige kontrollene og alt ser bra ut, legger Tommy Rapson til. Et annet fortrinn er komforten i førerhuset.

– For oss er det veldig viktig at sjåførene er fornøyde med kjøretøyene, for det er ikke enkelt å finne kvalifiserte folk til disse oppdragene. Det er et utmerket argument for å tiltrekke seg motiverte sjåfører, som i sin tur vil tilfredsstille kundene våre. Denne lastebilen har bevist seg å være kostnadseffektiv på grunn av det lave drivstofforbruket og totalt fravær av nedetid.