Share

Kundevurdering

Delanchy-gruppen bruker elektriske lastebiler fra Renault Trucks

Distribusjon

Elektriske drivlinjer

4min
Renault Trucks D Z.E. Delanchy

Brigitte Delanchy er leder for denne familiebedriften som ble opprettet i 1968 i Lorient i Frankrike. Nå dekker de hele landet med sine 3200 ansatte og 1000 kjøretøy på veien. De er dypt engasjert i bærekraftig utvikling og i å beskytte miljøet, og bruker derfor elektriske lastebiler fra Renault Trucks. De ser lyst på fremtiden, her er historien i Brigittes egne ord.

Renault Trucks Z.E Delanchy Illustration

 

– Jeg elsker jobben min! Å håndtere logistikkflyt, spesielt når det handler om ferske varer som må leveres innen 24 timer, krever ikke bare effektivitet og utrolig detaljfokus, men også en realistisk holdning til nyvinninger. Da vi besluttet å kjøpe en elektrisk lastebil-prototype fra Renault Trucks i 2017 var vi fullstendig klar over at hva vi faktisk gjorde var å investere i fremtiden. Det helelektriske og stille kjøretøyet tjener fortsatt sitt levebrød i og rundt Lyon. Hver kveld leverer den fersk sjømat til Paul Bocuse sin mathall. Fangsten fra dagen før i Lorient ble fraktet med våre «klassiske» kjølelastebiler.

Selvsagt valgte vi å bygge på denne suksessen ved å kjøpe en elektrisk lastebil til – en Renault Trucks D Z.E. – for å betjene Paris fra ferskvaremarkedet i Rungis. Investeringen er, i tillegg til å styrke kjøretøyflåten vår, en del av vår strategi rundt bærekraftig utvikling og overgang til alternative energikilder som vi startet i 2016. På samme tid ble vi partnere i den hydrogendrevne Energy Observer, som kretser rundt jorden i seks år mens den genererer sin egen kraft og ikke slipper ut verken klimagasser eller partikler.

Bidrar til alternative energikilder i transportnæringen

I tillegg til engasjementet med Energy Observer ser jeg fram til den første hydrogendrevne lastebilen. Joseph, min far, som startet selskapet i 1968 med en av de første Saviem-lastebilene, trodde alltid på hydrogen. Jeg bærer familietradisjonen på en måte! Jeg er stolt over å kunne aktivt bidra til overgangen til alternative energikilder innen transport. I praksis er det de to Renault Trucks elektriske lastebilene i drift rundt Lyon og Paris som sørger for det i Delanchy. Jeg er helt sikker på at dette er en løsning for fremtiden og at det vil bli utbredt.

På kort sikt håper jeg å kunne sette flere nye Renault Trucks elektriske lastebiler i drift for å levere varer i de store byene vi betjener i Frankrike – Paris, Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, Annecy og så videre – for ikke å nevne Italia og Spania, hvor vi også har tilstedeværelse.

Faktisk kan vi lett trenge rundt 20 elektriske lastebiler i 2021! Men uansett antall er jeg loyal til Renault Trucks. Teamet der har valgt å jobbe sammen med oss på sitt eventyr. De sto skulder mot skulder med oss da vi skulle sette prototypen i drift. Og personlig er jeg stolt av å ha bidratt litt til den industrielle suksessen til denne modellen.

Leverer på samfunnsansvar

Ved å velge elektriske lastebiler til distribusjon så leverer vi på de mål innen samfunnsansvar som Delanchy-gruppen har satt seg. Ikke bare reduserer vi CO2, NOx og svevestøv-utslipp, men vi øker effektiviteten og bedrer selskapets rykte. Faktum er at våre elektriske lastebiler er så stille at vi kan levere på natten uten å bryte kjølekjeden og uten å forstyrre beboere i strøkene vi må gjennom

I tillegg er sjåførene våre spesielt stolte over å kjøre elektriske lastebiler og gjorde overgangen fra dieseldrevne kjøretøy veldig enkel. De sier at manøvrerbarheten er veldig god, selv om fraværet av støy er noe overraskende i begynnelsen. Sist, men ikke minst: Disse kjøretøyene som kjører daglige ruter på over 100 km krever mindre vedlikehold enn tilsvarende kjøretøy med forbrenningsmotor. Dette er et poeng man skal ta med i regnestykket når man ser på totalkostnaden på disse kjøretøyene over tid.