Share

Kundevurdering

Renault Trucks C Optitrack: Transports Ferrato, Frankrike

Bygg og anlegg

6min
RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Etter å ha kjørt den nye Renault Trucks C Optitrack siden april har Christian Vinet allerede hatt muligheten til å prøve ytelsene under mange forhold: På veier, anleggsplasser eller glatte overflater. Den har vist seg å være lett å manøvrere, allsidig og et robust kjøretøy.

TRANSPORTS FERRATO

 

Virksomhetsområde: Lastebilutleie med sjåfører for offentlig sektor og veiarbeid.

Etablert: 1962 i Marseille

Antall biler: 55 kjøretøy, inkludert 8 heleide Renault Trucks T og 4 på langtidsleie.

Antall ansatte: 50

RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Klokken er bare seks på morgenen. Bare få kilometer fra den gamle havnen i Marseilles. Christian Vinet er klar til å starte arbeidsdagen i Transports Ferrato, et selskap som spesialiserer seg i å leie ut lastebiler med sjåfør til offentlige prosjekter og veiarbeid. På programmet i dag står blant annet å hente en gravemaskin på marinehavna i La Ciotat og frakte den til en anleggsplass. Deretter skal han innom steinbruddet i Gardanne med fyllmasser før han til slutt skal til et veiarbeidsområde nord for byen. Planen involverer å koble til og fra forskjellige tilhengere mellom hvert oppdrag. I en måneds tid har Christian Vinet kjørt en Renault Trucks C 4x2 med Optitrack-systemet.

 

ET KJØRETØY TILPASSET ENHVER SITUASJON

– Jeg ville erstatte en 6x4 trekkvogn med et annet kjøretøy med boggi som var i stand til å dra 50 tonn, forklarer Robert Ferrato. Den må være både kraftig og i stand til å komme seg ut av alle slags situasjoner på vanskelige underlag. Og jeg gjorde riktig valg. Christian kobler en henger til bilen og gjør seg klar til å kjøre til La Ciotat. – Jeg har kjørt denne bilen i en måned og er veldig fornøyd med den, for den har kvaliteter jeg ikke forventet, spesielt fra en 4x2! Christian har kjørt lastebiler i 23 år. – Jeg begynte med å kjøre vogntog på motorveiene, og gikk deretter over transport for offentlige bygg. Jeg er også mekaniker.

På denne tiden av morgenen går trafikken fortsatt greit på motorveien med utsikt over kysten. For å nå skipsverftet må Christian kjøre gjennom gamlebyen, langs den gamle havnen og gjennom noen trange rundkjøringer. La Ciotat var ikke utformet for denne type kjøretøy, men Christian når sin destinasjon uten problemer.

Gravemaskinen står på et område som ligger brakk, omringet av gamle hangarer fra La Ciotats storhetstid. Nå er skipsverftet i ferd med å få nytt liv takket være bygging og vedlikehold av superyachter. Noen minutter senere er gravemaskinen trygt sikret på hengeren og Christian er tilbake på veien. Trafikken er tettere nå, det går treigere og til slutt helt stans, noe som innebærer bakkestart. – Jeg er imponert over håndteringen av Renault Truck C-en. Girskiftene går silkemykt takket være automatgirkassen, som er godt kalibrert. Det er bare å sette på cruise controllen og bilen senker farten selv. Jeg bruker ikke bremsepedalen noe særlig. Den enkle kjøringen har hatt positiv påvirkning på forbruket. – Sammenlignet med den forrige Renault Premium på samme tur kan du enkelt spare mellom 160 og 180 liter. Du havner aldri utenfor grønn sone når du kjører på automatikken.

 

 

ALLSIDIGHET UTENFOR VEIEN

Tilbake på kontoret er det på tide å bytte tilhenger. Christian kobler på en tipphenger med fyllmasse som skal til steinbruddet i Gardanne, drøyt 40 kilometer utenfor Marseilles. Lokale forhold kunne gjort dette komplisert, det har vært mye regn i det siste og bakkene i steinbruddet er sannsynligvis gjørmete og sleipe. Kalkbruddet tar nå imot overskuddsmasser fra bygg og anlegg og resirkulerer dem til byggematerialer. Når han er kommet fram må Christian kjøre lastebilen med en totalvekt på 27 tonn gjennom en labyrint av glatte småveier og bratte bakker for å komme til avlossingsområdet. – Så snart det blir utfordrende og du føler baken begynner å slippe burde du umiddelbare slå på Optitrack-modusen for å aktivere de to fremre drivhjulene. Så under forhold hvor en 6x4 vanligvis ville miste grepet og slite, klarer Renault Trucks C Optitrack fint å komme seg frem. – Jeg trenger bare trykke på en knapp på dashbordet for å aktivere Optitrack-systemet. Deretter kan jeg bare glemme det, for når lastebilen kommer opp i 25 km/t blir det automatisk deaktivert.

Dette gir Christian fred og ro til å fokusere på kjøringen og navigere seg gjennom svinger og bakker i riktig hastighet. Når han skal losse må han rygge opp en rampe til toppen av en haug med masser, en manøver Renault Trucks C Optitrack fint håndterer. – Jeg har satt meg fast i denne bakken med andre lastebiler fordi støtfangerne gravde seg inn. Renault Trucks C Optitrack har mye større bakkeklaring og en angrepsvinkel på støtfangerne som lar den kjøre hvor som helst, selv på fryktelige underlag!

Christian Vinet

– Du kan flytte fjell, den er ustoppelig.

Christian Vinet sjåfør hos Transports Ferrato
HÅNDFASTE FORBEDRINGER I PRODUKTIVITET

Renault Trucks C Optitrack-en har også fått kjørt seg koblet til en asfalthenger. En langvarig og delikat operasjon som tar minst tre kvarter. – Disse hengerne er ekstremt tunge og kan være opptil 35 meter lange.

Husk at denne type manøvre må være nøyaktig på centimeteren, forover, bakover, igjen og igjen... Og etter tre kvarter gløder kløtsjen rødt.

Christian klarer fortsatt ikke skjule hvor overrasket han er over Renault Trucks C Optitrack sin ytelse. – Den er utrolig manøvrerbar, jeg ble forbauset over hvor mykt den dro i gang med firehjulstrekken. Den klarte få i gang en tilhenger som hadde stått lenge og i tillegg hadde bremseproblemer! Optitrack-systemet gjør at den bakre akslingen få den i gang, men mykt og uten at kløtsjen protesterer. Med et mekanikers øye analyserer han nøye og kompromissløst bilens ytelse. For kunden gjør seg også opp en mening om ytelsen til kjøretøyet han har leid og avgjør om han vil stole på den igjen, eller ikke! – Den har fått et veldig godt rykte på byggeplassene, så godt at den faktisk er fullbooket langt inn i neste år.

DURANCE GRANULATS

Durance Granulats ligger ved et kalkbrudd i Gardanne, utvinner kalk og resirkulerer ikke-forurensende byggeavfall for å lage nye byggematerialer.

– Selskapet er pionerer innen dette området i regionen, fremhever Alexandre Liegeon, anleggssjefen. – Hvert år tar anleggene våre Gardanne og Meyargues imot drøyt 300 000 tonn masser i tillegg til hengerlass med stein fra avfallshåndteringsanlegg. Det er et marked som ekspanderer raskt, siden resirkulerte materialer er billigere og har bedre kvalitet enn naturlige produkter. – Resirkuleringsprosessen lar oss beholde egenskapene til de originale materialene. Virksomheten innebærer en sti strøm av lastebiler som kommer og drar på steinbruddets snirklete veier med materialer som skal losses eller ferdige produkter som må leveres.

For tiden blir 60 % av avfallet resirkulert som aggregat – en virksomhet som blant annet bevarer naturressurser, medvirker til mindre avfall og oppmuntrer til bedre utnyttelse av trafikken, ved at bilene kjører begge veier med last.

 

 

KOMFORT HÅND I HÅND MED SIKKERHET OG ROBUSTHET

– Jeg tilbringer 6–7 timer om dagen i lastebilen, når man ikke teller lasting, lossing og bytting av tilhengere, forteller Christian. – Det er helt stille inne i førerhuset takket være Renault Trucks C-ens doble vinduer. Alt er godt utformet, med lett tilgang til alle brytere. Bluetooth®-systemet er forbedret, computeren er intuitiv, lagringsrommene er større, sengen er mer komfortabel... Det betyr at det alltid er en glede å komme seg på jobb hver morgen. Jeg er mindre stresset og blir ikke så sliten. Vi kan programmere fartsskriveren til å varsle 10, 15 eller 20 minutter før vi må ha pause, noe som gir oss tid til å finne et sted å parkere. Komforten er den samme, uansett terreng. – Jeg ble overrasket over at førerhuset var så komfortabelt. Det har støtdempere i stedet for luftputer, som min forrige Renault Premium. Selv om vi kjører på gjørme eller steinete grunn forblir hytten stabil og kompenserer silkemykt hele tiden. Støtfangere i stål, høy bakkeklaring og en forsterket svingskive er alle egenskaper som gir kjøretøyet sikkerhet og pålitelighet. Robert Ferrato gir Renault Trucks C Optitrack toppkarakter. – Jeg trengte en manøvrerbar 4x4 trekkvogn som også leverer høy ytelse og økonomi, ikke bare på drivstoff, men også i slitasje; dekk, bremser, kløtsj osv. Riktig nok er bilen fortsatt ganske ny, men frem til nå er vi veldig fornøyde og kundene ber om mer!

PRODUKTFORDELER
OPTITRACK-SYSTEMET

To hydrauliske motorer plassert i forhjulene til Renault Trucks C lar kjøretøyet midlertidig nyte godt av firhjulstrekk. Optitrack er lett å aktivere og kan brukes mellom 0 og 25 km/t, hvor det automatisk kobles fra. Det er koblet til Optidriver, den robotiserte girkassen, og er kompatibelt med Voith hydraulisk retarder. Dette gjør at kjøretøy med Optitrack er allsidige, økonomiske og kraftige, samtidig som de trekker tyngre last enn konvensjonelle firhjulstrekkere. Renault Trucks C Optitrack har en svingradius som gjør at den kan kjøre hvor som helst og komme seg ut av vanskelige situasjoner i all slags terreng.

 

The Optitrack System