Share

Rapport

Historie

A Berliet trucks, an ancestor of Renault Trucks vehicles

Renault Trucks' historie fra 1894 og frem til i dag

Med utgangspunkt i vår lange tradisjon er det nå vårt mål å bli en enda større global leverandør.

Renault Trucks har en eksepsjonell historie, som gjør at bedriftens skjebne nå skyter fart på alle veier i verden. Renault Trucks har en historie vi kan være stolte av. Denne historien forklarer hva Renault Trucks er i dag, og hva bedriften vil være i morgen: Et merke som er hundre prosent engasjert for sine kunder spesielt, og for veitransport generelt, men som også er opptatt av å styrke prestisjen for en virksomhet som spiller en viktig rolle i vår verden. I filmen under, «Pionerer siden 1894» kan du gjøre deg kjent med Renault Trucks’ historie, fra 1894, året da Marius Berliet tegnet og lagde en ensylindret motor og bygde den første bil som gikk på bensin, til i dag. Over 100 år med en helt ekstraordinær historie.

1894-1909: PIONERENE

I 1894 tegnet og produserte Marius Berliet i Lyon sin første bensinbil med en én-sylindret motor. I 1906 lagde han sin første lastebil.

I Billancourt, i nærheten av Paris, fremstilte Louis Renault i 1898 sin første personbil med en 4-trinns girkasse og en kvart hestekraft motor. Han produserte sin første varebil i år 1900 og prototypen til den første Paris-bybussen i 1906

First truck build by Marius Berliet in 1894 in Lyon

 

1914-1918: DEN FØRSTE SERIEPRODUKSJONEN

One of the famous taxis that contributed to the victory at the Marne during WW1

Hos Berliet produserete man daglig 40 militærlastebiler som skulle brukes ved fronten i Verdun. Hos Renault var det 600 drosjer som var med på å sikre seieren ved Marne og dermed gi Renault sin plass i historien.         i 1917 produserte Renault sine første tanks. Den første 4x4 lastebil ble bygget av Latil. Det var en naturlig videreutvikling etter oppfinnelsen av forhjulstrekk i 1898.

 

1919-1928: UTVIKLING AV DE FORSKJELLIGE FORRETNINGSAKTIVITETENE FORSETTER

Louis Renault og Marius Berliet bestemte  seg for å slå seg sammen for å danne en skikkelig bilprodusent. Berliet var også involvert i produksjonen av Renault F17 tanksen som ble bestilt av den franske regjeringen. I 1923 var Renault det første merke som tilbød en trekkvogn til landeveistransport. Samme år kom de første bilene som gikk på gass fra brennende tre og med servobrems på alle fire hjul. I 1928 ble den første dieselmotoren tatt i bruk i en lastebil.

One of the first Berliet truck with a diesel engine in 1928

1952-1978: LASTEBILKONSERNET ETABLERES

Fra 1952 og til 1974 fusjonerte både Laffly, Rochet Schneider, Carniva og Citroën HGV med Berliet. I 1957 lagde Berliet T100 som dengang var den største lastebil i verden!

I 1955 ble Saviem grunnlagt etter fusjonen med Latil, Renaults lastebildivisjon og Somua. Richard Continental slo seg også sammen med Saviem i 1965 og Sinpar i 1975. I 1978 fusjonerte Berliet og Saviem for å danne Renault Véhicules Industriels – den eneste franske lastebilprodusenten og en selvstendig divisjon i Renault-konsernet.

Saviem truck

 

 

FRA 1983- OG TIL STILLINGEN SOM VERDENSLEDENDE

Renault Trucks Optifuel testing truck on a motorway

Med ønske om å utvikle en internasjonal virksomhet kjøpte Renault Véhicules Industriels i 1983 opp Dodge Europa, og i 1990 den høyt anerkjente amerikanske produsenten Mack Trucks. I 1992 ble Renault Véhicules Industriels til Renault V.I. I 2001 ble Renault V.I. en del av AB Volvo-konsernet. I 2002 ble det internasjonale merkevarenavnet «Renault Trucks» introdusert.