Kundevurdering

Renault Trucks K 520: ST2D, Réunion

Bygg og anlegg

6min
RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

På øya Réunion i Indiahavet frakter og leverer Renault Trucks K 520 byggematerialer til anleggsplasser, ofte gjennom tøft og utfordrende terreng og til steder som er vanskelig tilgjengelige.

ST2D

 

Etablert: 1998

Virksomhetsområde: Transport og levering av byggematerialer

Antall ansatte: 3

Antall biler: 3 anleggsbiler, inkludert en Renault Trucks K 520

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

Réunion er en vulkansk øy på 2500 kvadratkilometer og ligger drøyt 700 km øst for Madagaskar i det Indiske Hav, nesten 1000 mil fra Norge. De høye fjellene og de lokale klimaforholdene har skapt et ulendt landskap med store farer (erosjon, bevegelser i grunnen og flom), som også gir en rik, unik og enestående historie.

1,66 milliarder Euro

Kostnaden ved å bygge den nye, 12 kilometer lange kystveien på søyler, som knytter administrasjonssenteret Saint-Denis til byen Le Port nord-øst på øyen, utført av Bouygues, Vinci og Eiffage.
BYUTVIKLING PÅ KYSTEN

Med 333 innbyggere per kvadratkilometer har dette territoriet Frankrikes tredje største befolkningstetthet. 840 000 innbyggere langs kysten må finne et sted å bo og komme seg enkelt rundt. For å møte disse behovene dukker stadig flere byggeprosjekter opp rundt på øya. Det neste store prosjektet til Bouygues, Eiffage og de Vinci er et godt eksempel. Det handler om å bygge en kystvei på søyler mellom Saint-Denis og Le Port i det nord-østlige hjørnet av øya for å erstatte dagens kystvei, som er truet av ras og regelmessige køer.

 

 
LEVERE BYGGEMATERIALER MED RENAULT TRUCKS K

Max Damour er 45 år og både eier og kjører selv. Han jobber for flere Vinci-anlegg, i tillegg for en rekke lokale entreprenører. Han stiftet og driver familiebedriften ST2D transport i 1998 sammen med broren. Siden da har han fraktet alle typer byggematerialer (plater, forskalingsmaterialer og reisverk) til forskjellige anleggsområder. – Totalt har vi tre anleggsbiler og to sjåfører, en ansatt og meg selv. Vi har hele tiden holdt oss til kjøretøy fra Renault Trucks, sier han. Den siste er en Renault Trucks K 520, som de fikk levert i juli 2014, da de pensjonerte en Renault Kerax Max de hadde brukt i mer enn ti år.

TO SPØRSMÅL TIL...

Max Damour, Renault Trucks K-sjåfør og medstifter av transportselskapet ST2D.

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D
 
Føler du deg trygg ombord din Renault Trucks K?

– Ja, lastebilen kjennes veldig trygg. Den lette manøvreringen overbeviste meg veldig raskt. Jeg kjenner ikke forskjell på om jeg kjører lastet eller ulastet. Automatisk aktivering av frontlysene når du kjører gjennom en tunnel eller om natten, bidrar til sikkerhet og sjelefred ved rattet. I tillegg er den automatiske parkeringsbremsen veldig enkel og slippes automatisk så snart du setter bilen i gir.

 

Hvordan vil du beskrive kjøretøyets komfort?

– Renault Trucks har bygd et kjøretøy med tanke på sjåføren, det merker du på ergonomien i førerhuset. De forskjellige knappene er gruppert sammen og enkle å nå. Førerhuset og sengen er romslig og dypt, og sikten er upåklagelig på grunn av kjøretøyets høyde. Når det gjelder støy, så er DTI 13-motoren med 52 hester veldig stille, både når man kjører og bruker kranen. Dette gjør kjøringen mye lettere og mindre slitsom. Cruisekontrollen og fartsbegrenseren bidrar også til denne kjørekomforten. Faktisk føles det som å kjøre bil.

K 520 HAR UTMERKET MANØVRERBARHET

 

– K 520-lastebilen vekker oppmerksomhet. Mange på øya kaller den for en Transformer, etter filmen hvor biler blir roboter, forklarer han. Fremfor alt gjør denne bilen med 32 tonn totalvekt, utrustet med lasteplan og kran, det betydelig enklere å trafikkere det tøffe, steinete, humpete og ofte bløte terrenget på Réunion. Først og fremst roser Max de solide støtfangerne og chassiset i stål. – Det er mye mer robust enn våre to andre biler fra andre merker, forklarer han. Lastebilen er også svært manøvrerbar, tross lengden på 10,5 meter. – Vi kan enkelt kjøre i vanskelig terreng takket være at tanken sitter høyt og at fjæringen er utmerket. Svingradiusen er også veldig god. K 520 er mye enklere å manøvrere enn noen av de andre lastebilene våre, tross at de er 2 meter kortere. Det er heller ikke noe problem å kjøre ned den bratte innkjørselen til huset mitt, nord på øya, forsikrer han entusiastisk.

 

EKSTRA DRAKRFT FOR Å KOMME UT AV KOMPLEKSE SITUASJONER

Motoren til K 520 er også noe spesielt. DTI 13-motoren responderer veldig bra i bakker og gir god trekkraft. Ved å slå på off-road-modusen får man ekstra drakraft for å komme seg ut av kritiske situasjoner eller hvis man står fast. Ifølge Max Damour gjør denne modusen det mulig å dra tunge laster ved å gradvis øke turtallet samtidig som at man unngår hjulspinn.

Set canonical URL
Off