Pressemelding

Inntil 10 % drivstoffbesparelse med den nye generasjonen Renault Trucks motorer

Komfort

Langtransport

3min
Renault Trucks reduserer drivstofforbruket
Renault Trucks møter utfordringen ved å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene. Produsenten utruster sine T, T High, C og K-modeller med nye DE11 og DE13-motorer.
Renault Trucks møter utfordringen ved å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippene. Produsenten utruster sine T, T High, C og K-modeller med nye DE11 og DE13-motorer. Sammen med integrasjon av avanserte teknologier, som Turbo Compound, og dedikerte funksjoner og tjenester, kan de redusere forbruket inntil 10 prosent.

 

Renault Trucks har i 2021 gjort store endringer i design, kjørekomfort og komfort ombord. Produsenten fortsetter utviklingen med lanseringen av nye 11- og 13-liters Euro VI Step E DE11- og DE13-motorer, som sammen med integrasjon av nye teknologier og dedikerte funksjoner og tjenester, kan gi drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Renault Trucks motorer. 

Optimal effektivitet i de nye DE11- og DE13-motorene

DE11 og DE13 er den nye generasjonen Renault Trucks Euro VI Step E-motorer og inneholder nye teknologier som gir betydelige reduksjoner i drivstofforbruk og CO2-utslipp.

For å bedre forbrenningen har DE11- og DE13-motorene fått den patenterte Wave Piston-teknologien. Ved å styre flammene i forbrenningskammeret gjør løsningen at oksygenet utnyttes bedre og gir dermed bedre forbrenning. Motorene er også utstyrt med nye innsprøytingsdyser med forbedret presisjon, som er tilpasset den nye forbrenningen. For å forbedre effektiviteten har Renault Trucks også jobbet med å redusere friksjon. Stempelstenger, stempler og veivaksel har fått nytt design og gasskontrollen i veivhuset har blitt forbedret. En ny høyytelses-turbo har også blitt utviklet, med kulelager, forbedret responstid og en variabel oljepumpe som bruker olje med lav viskositet.

Sist, men ikke minst, har Renault Trucks valgt et optimalisert etterbehandlingssystem og en ny motorstyringsenhet.

Turbo Compound-teknologien gir mer kraft og drivstoffeffektivitet i motoren

For best mulig ytelse kan Renault Trucks T, T High og C som tilvalg utstyres med DE 13 TC-motoren, som har Turbo Compound-teknologi, noe som gir betydelige drivstoffbesparelser uten å gå på kompromiss med kjøreegenskaper eller snitthastighet.

En ekstra turbin, som plasseres etter turboen, omdanner restenergien i eksosen til mekanisk energi, som overføres til veivakselen i form av ekstra dreiemoment.

Derfor gir Turbo Compound høyere dreiemoment ved lavere turtall. På motorveien med cruise control og når veien går oppover kan bilen holde konstant hastighet uten å måtte gire ned.

En ny girkasse for raskere girskift

Bilene er utstyrt med den nye generasjonen Optidriver girkasser, som har ny elektronikk, ny styringsprogramvare og en ny clutch-aktuator, noe som gir mykere og raskere girskift.

Avansert programvare og tjenester for full kontroll over drivstofforbruk

For større drivstoffbesparelser har Renault Trucks også valgt Smart Torque Control-løsningen, som lar motoren tilbringe mer tid i sonen hvor den jobber mest effektivt, uten å gå på bekostning av kjøreegenskapene.

Renault Trucks fortsetter også å forbedre den prediktive cruise controllen Optivision, som bruker topografien til veien til å optimalisere girskiftene og øke drivstoffbesparelsene.

Produsenten tilbyr også løsninger som hjelper transportselskaper å holde oversikt over og senke drivstofforbruk og CO2-utslippene til bilflåten. Flåtestyringsprogramvaren Optifleet sporer drivstofforbruk til hvert kjøretøy og analyserer kjørestilen for å finne områder hvor man kan sette inn tiltak for å redusere forbruket. I tillegg har Renault Trucks utviklet et komplett opplæringsprogram rundt prinsippene om økonomisk kjøring for å forsikre at drivstofforbruket holdes under kontroll.  

PRESSEKONTAKT

For ytterligere informasjon kontakt:

Viggo Noreng

Telefon ‭+47 482 84 705

viggo.noreng@renault-trucks.com

Set canonical URL
Off