Renault Trucks T og C elektriske lastebiler i E-Tech-serien

Komfort

3min
Renault Trucks T E-Tech
Renault Trucks utvider sitt tilbud av elektriske kjøretøy
Renault Trucks utvider sitt tilbud av elektriske kjøretøy og har annonsert salgsstart for 2023 av to nye modeller opp til 44 tonn, nemlig Renault Trucks T E-Tech for regional transport og Renault Trucks C E-Tech for anleggsbransjen.

Renault Trucks lever opp til sin forpliktelse om å støtte sine kunders overgang til bærekraftige transportløsninger og sin ambisjon om å tilby elektriske lastebiler til alle bruksområder. Siden 2020 har produsenten markedsført en serie helelektriske vare- og lastebiler fra 3,1 til 26 tonn, alle produsert i Frankrike.

Primo 2023 starter Renault Trucks salget av to nye modeller opp til 44 tonn i sitt modellutvalg: Renault Trucks T E-Tech for regional transport og Renault Trucks C E-Tech for anleggsbransjen.

Et stort utvalg elektriske motorer og fremdriftsbatterier

De nye modellene i Renault Trucks’ serie tunge lastebiler får to eller tre elektriske motorer med en total ytelse på 490 kW (tilsvarer 666 hk). De blir også utrustet med en Optidriver-girkasse.

Renault Trucks T og C E-Tech får mellom to og seks lithium-ion-batteripakker med en kapasitet på mellom 180 og 540 kWh. Kjøretøyets batterier kan fullades på 9,5 timer med vekselstrøm (AC) opp til 43 kW, eller på 2,5 timer med likestrøm (DC) opp til 250 kW. Lastebilene får en rekkevidde på inntil 300 km på en enkelt lading eller inntil 500 km med en hurtiglading (250 kW) på én time underveis.

Fem kjøretøykonfigurasjoner og tre kraftuttak for enklere påbygging

For at kjøretøyene enklere kan tilpasses alle typer påbygg og følgelig alle bruksområder kan Renault Trucks T og C E-Tech utstyres med tre typer kraftuttak (PTO): elektrisk, elektromekanisk eller fra girkassen.

De nye elektriske lastebilene får en brutto totalvekt på 44 tonn og kommer som 4×2 og 6×2 trekkvogn og 4×2, 6×2 og 8×4 tridem jevnlastchassis. Renault Trucks T og C E-Tech kommer for salg i første kvartal i 2023. De blir produsert ved Renault Trucks fabrikk i Bourg-en-Bresse.

Med et tilbud av elektriske kjøretøy som spenner fra 3,1 til 44 tonn og et totaltilbud av service og tjenester trapper Renault Trucks opp strategien og sikter enda høyere enn før: Produsenten har mål om at 50 prosent av kjøretøy solgt vil være elektriske innen 2030.

PRESSEKONTAKT

For ytterligere informasjon kontakt:

Viggo Noreng

Telefon ‭+47 482 84 705