Renault trucks utvider utvalget av elektriske lastebiler

Distribusjon

Renault Trucks D Wide Z.E. electric refrigerated body
Renault Trucks utvikler utvalget av kjøretøy for å passe til et vidt spekter av bynære transportoppdrag og for å møte behovene til kunder som har valgt elektriske lastebiler. Nå kommer en 19-tonns D Wide Z.E. i tillegg til de eksisterende 16- og 26-tonns Renault Trucks D Z.E. og D Wide Z.E., som har vært i produksjon siden 2020. Produsenten tilbyr også et bredere utvalg av akselavstander og tilkoblinger for påbygg med kjøleaggregat.

Renault Trucks utvider sitt helelektriske tilbud for å møte et vidt spekter av behov innen bynær distribusjon. Den franske produsenten starter serieproduksjon av en 19-tonns Renault Trucks D Wide Z.E. ved fabrikken i Blainville-sur-Orne i Calvados nord i Frankrike, hvor også D Z.E. på 16 tonn og D Wide Z.E. på 26 tonn allerede produseres.

19-tonnsversjonen av Renault Trucks D Wide Z.E. er utstyrt med to akslinger for forbedret manøvrerbarhet, og er det ideelle kjøretøyet for kjøletransport, med optimal nyttelast.

I tillegg har Renault Trucks designet et nytt system for å øke energieffektiviteten til helelektriske lastebiler med kjøleaggregat. Renault Trucks D og D Wide Z.E. 16-, 19- og 26-tonns lastebiler er nå tilgjengelig med en tilkobling som lar kjølesystemet trekke strøm direkte fra kjøretøyets 600-volts fremdriftsbatterier.

Renault Trucks D og D Wide Z.E. har også fått et bredere utvalg av akselavstander, fra 3900 mm til 6800 mm, noe som gjør bilene enklere å manøvrere og bedre egnet til flere typer transportoppdrag, spesielt på grunn av vektfordelingen.

Renault Trucks har siden 2020 markedsført det bredeste utvalget helelektriske lastebiler som en del av sin forpliktelse mot mer bærekraftig transport. Lastebilene tar hensyn til luftkvaliteten med null lokale CO2- eller NOx-utslipp, noe som betyr at de kan være i drift uansett hvilke restriksjoner lokale myndigheter setter, selv i perioder der forurensningen generelt er høy. Siden de er stille kan de brukes i bynære områder på natten uten å forstyrre nattesøvnen til folk som bor i området. Renault Trucks’ elektriske lastebiler bidrar til omstilling i bilindustrien, spesielt innen energi og økologi. Derfor har CORAM (Fransk styringskomité for bil- og mobiltetsforskning) gitt Renault Trucks subsidier for å utvikle 19-tonns D Wide Z.E. og ytterligere akselavstander.

Tekniske data for Renault Trucks D og D Wide Z.E.

Renault Trucks D Wide Z.E.
  • Tillatt totalvekt 19 eller 26 tonn.
  • Tilgjengelige akseavstander: 3900 mm, 4100 mm, 4300 mm, 4500 mm, 4750 mm, 5250 mm, 5000 mm, 5250 mm, 5500 mm, 5800 mm, 6100 mm og 6800 mm
  • To elektriske motorer med en maksimal effekt på 370 kW (kontinuerlig effekt 260 kW)
  • Maksimalt dreiemoment på motor: 850 Nm
  • Maksimalt dreiemoment på aksling: 28 kNm.
  • To-trinns girkasse
  • Batteri: Lithium-ion, 200 kWh og 265 kWh.
  • Rekkevidde: Fra 100 km for renovasjon, opp til 180 km for distribusjon.
Renault Trucks D Z.E.
  • Tillatt totalvekt 16 tonn.
  • Tilgjengelige akseavstander: 4400 mm og 5300 mm
  • Elektrisk motor med maksimal effekt på 185 kW (kontinuerlig effekt 130 kW)
  • Maksimalt dreiemoment på motor: 425 Nm.
  • Maksimalt dreiemoment på aksling: 16 kNm
  • To-trinns girkasse
  • Batteri: Lithium-ion, 200 og 265 kWh
  • Rekkevidde: Opp til 400 km